دات نت نیوک

نتایج پژوهش پرستاری در کشور نشان می دهد:

بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت‌های ارزشیابی اساتید

بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت‌های ارزشیابی اساتید
ارسال شده: اردیبهشت 9, 1397
نظرات: 0

نتایج پژوهش پرستاری در کشور نشان داد اگر چه دانشجویان برخی از عوامل بسیار مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می‌دهند، اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمی‌دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی‌های دانشجویی بکاهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶ بر روی کلیه دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه در برگیرنده هفت بخش (۴۳ سؤال) بود که توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکده‌ها در بین دانشجویان توزیع و مجدداً از همین طریق جمع‌آوری شد. پس از جمع‌آوری از نرم‌افزاراس‌پی‌اس‌اس نسخه ۱۱.۷ برای تجزیه وتحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها نشان داد که در بخش مهارت‌های تدریس از نظر اکثریت ۸۰.۴ درصدهم‌ترین اولویت در ارزشیابی استاد، «تسلط بر موضوع درس» بود. در بخش ویژگی‌های فردی، «احترام به دانشجو» ۸۵.۵ درصد، «داشتن اعتماد به‌نفس» ۸۱.۲ درصد، در بخش‌های مهارت‌های ارتباطی «برقراری ارتباط صمیمی با دانشجو» ۷۰.۸ درصد، در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی،«رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» ۴۷.۶ درصد، و در بخش مهارت‌های ارزشیابی، «برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایاان ترم» ۴۹.۹ درصد، مهم‌ترین اولویت بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش ۲۷.۷ درصد نتایج ارزشیابی‌های فعلی از اساتید را تاحدودی با واقعیت منطبق می‌دانستند و ۱۸.۵ درصد  ایشان ارزیابی‌های فعلی را اصلاً با واقعیت منطبق نمی‌دانستند.

یکی از جنبه‌های مهم و کلیدی امر آموزش ارزشیابی است که عوامل متعددی بر آن اثر می‌گذارند. ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیأت علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی انجام می‌شود. مهم‌ترین دلیل انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید و تأکید بر بهبود آن، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای اعضای هیأت علمی در راستای بهتر کردن نحوه آموزش می‌باشد. علی‌رغم کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، شواهد پژوهشی گویای آن است که اظهار نظر دانشجویان متأثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و صرفاً به ویژگی‌های خاص استاد مربوط می‌شود. در این راستا مطالعه به منظور تعیین دیدگاه‌های دانشجویان علوم پزشکی لرستان در مورد اولویت‌های ارزشیابی اساتید انجام شد.

 

Print
This is trial version.
 
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
kusadasi escort
huluhub.com
ankara escort pendik escort
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
www.yasakvideo.com sex hatlari
fotos de mulher peladona xxx mon and son donne con culi belli fare sesso con un amica mujeres desnudas en el baño