دات نت نیوک

رئیس کل سازمان نظام پرستاری عنوان کرد:

آموزش مجازی در عرصه پرستاری بایستی تقویت شود/ پرستاران در هرکجای ایران باید از بهترین آموزش ها بهره مند شوند

آموزش مجازی در عرصه پرستاری بایستی تقویت شود/ پرستاران در هرکجای ایران باید از بهترین آموزش ها بهره مند شوند
ارسال شده: آبان 15, 1397
نظرات: 0

یکی از رویکردها و اهداف اصلی ما در سازمان نظام پرستاری این است که با تقویت بحث آموزش های مجازی و ایجاد زیر ساخت های مناسب برای این موضوع تمامی پرستاران در همه جای کشور بتوانند از آبشخورهای اصلی آموزش پرستاری با بهترین کیفیت تغذیه شوند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر اصغر دالوندی که در جلسه آموزش مجازی این سازمان سخن می گفت، در رابطه با اهمیت بحث آموزش های مجازی در عرصه پرستاری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با پیگیری و جدیت تمام در حال تکمیل زیر ساخت های آموزشی و فنی برای توسعه آموزش های مجازی هستیم و در همین راستا با یکی از شرکت های خصوصی که فی الواقع یکی از بازوان  توانمند ارائه فنآوری های  فضای مجازی هستند قرار داد همکاری امضا کرده ایم و در صدد همكاري و استفاده از امكانات دانشگاه علوم پزشكي مجازي هستيم.

وی افزود: همانگونه که می دانید یکی از اهداف مهم سازمان نظام پرستاري اجراي صلاحیت حرفه ای پرستاری است چراکه باعث جدا شدن سره از نا سره و تمییز کارشناس پرستاری از نیروهای غیر آکادمیک می شود. از این رو در این مسیر بایستی دانش و اطلاعات و در نتیجه توانمندی پرستاران ما بیش ازپیش ارتقاء یابد و اميدواريم كه هرچه زودتر بحث صلاحیت حرفه ای به سازمان واگذار گردد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنان خود به بحث لزوم گسترش آموزش های مجازی برای پرستاران پرداخت و گفت: آموزش نباید محدود به حضور فیزیکی و درگیر زمان و مکان باشد. دنیا در حال حاضر به سمت جریان پیش می رود به این معنا که امور دیگر محدود به زمان و مکان نخواهند بود. ما نیز به دنبال جریان آموزشی هستیم تا پرستاران ما برای آموزش و دریافت پاسخ سوالات خود محدود به قيد زمان و مكان  نباشند.

دکتر دالوندی ادامه داد: پرستاری کشور ما ظرفیت های بسیار زیادی دارد که اگر ساماندهی شود می تواند آثار بسیار مثبتی داشته باشد. سازمان بایستی از جهات مختلف آموزشی، پژوهشی، حرفه ای و... مرجع پرستاری کشور باشد. ما در سازمان نظام پرستاری این عزم را داریم که بحث آموزش مجازی را برای پرستاران به عنوان یک اصل کاربردی جا بیندازیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای جهان به جهت هزینه بالای آموزش، به طور گسترده ای به بحث آموزش مجازی روی آورده اند که از جهت هزینه، زمان و ... بسیار به صرفه تر از آموزش حضوری است. ما نیز به طور ویژه ای روی این موضوع به عنوان یک برنامه بلند مدت تمرکز کرده ایم.

در ادامه جلسه دکتر حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در رابطه با بحث آموزش مجازی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم چرایی حرکت به سمت آموزش مجازی را روشن کنیم، چگونگی آن نیز به خودیِ خود روشن می شود. یکی از بحث هایی که ما را به سمت آموزش مجازی هدایت می کند این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید کاری کنیم که جامعه پرستاری مانند جامعه پزشکی به سمت آموزش مداوم حرکت کند. نکته مهم این است که 99 درصد آموزش های مداوم جامعه پزشکی به طور مجازی ارائه می شود. بنابراین امکان این موضوع برای جامعه پرستاری نیز کاملا وجود دارد.

وی افزود: بحث مهم دیگر این است که ما بایستی روشن کنیم چه میزان از دوره های ما می خواهد به سمت مجازی شدن برود. دوره ها از این نظر به سه قسمت تقسیم می شوند: 1- دوره هایی که کاملا می توانند مجازی شوند 2- دوره هایی که بخشی از آنها مجازی و بخشی از آنها حضوری است 3- دوره هایی که قابل مجازی شدن نیستند.

دکتر حسینی گفت: دو سال پیش یک دانشگاه کاملا مجازی به نام دانشگاه علوم پزشکی مجازی در کشور ما افتتاح شد و در حال حاضر با تعداد زیادی دانشجویِ در حال تحصیل، مشغول فعالیت است که این به معنای قابلیت فضای مجازی برای آموزش است.

وی افزود: نکته مهم این است که در این نوع ارتباط مجازی بایستی هر دو طرف از نظر زیر ساخت ها به اندازه کافی مجهز باشند تا پروسه آموزش به درستی صورت پذیرد. بسیاری از دوره های آموزشی می تواند به این صورت برگزار شود که بخش تئوری آن به صورت مجازی و بخش عملی آن به صورت حضوری برگزار شود. همچنین در این نوع از آموزش بحث پرسش و پاسخ، چت آنلاین و ... پیش بینی شده است.

در بخش دیگری از جلسه آقای دکتر محمدی مشاور رئیس کل سازمان در امور کارآفرینی در خصوص بحث آموزش مجازی تصریح کرد: چشم انداز بلند مدت ما این است که هر پرستاری در هر زمانی و در هر مکانی و هر نقطه ای از دنیا بتواند به استادی که نیاز دارد لینک شود.

به طور مثال اگر در سطح کشور 100 استاد داریم که مبحث CPR  را به خوبی تدریس می کنند و هریک در نقطه ای از کشور هستند، آموزش مجازی می تواند امکان لینک شدن این اساتید را به پرستاران سراسر کشور فراهم آورد.

وی درادامه با بیان این که بایستی آموزش از انحصار در آمده و کیفیت حرف اول را بزند، اظهار داشت: بایستی این حق انتخاب برای مخاطب وجود داشته باشد که به چه نحوی (حضوری یا غیر حضوری) به مطالب مورد نیازش دسترسی پیدا کند.  گاهی اوقات برخی سؤالات در لحظه برای فرد مطرح می شود و بایستی این امکان وجود داشته باشد که در لحظه با اساتید مورد نظر لینک شده و پاسخ سوال خود را بیابند.

در ادامه جلسه خانم دکتر عباس آبادی رئیس گروه ارتقاء کیفیت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وجود خلاء های آموزشی در فارغ التحصیلان پرستاری اظهار داشت: بسیاری از فارغ التحصیلان در زمان شروع به کار خود در بیمارستان در زمینه اموری مانند ایمنی بیمار، توریسم سلامت، اعتبار بخشی و ... دچار خلاء آموزشی هستند چرا که در دانشگاه ها به این موضوعات توجه نشده است. بنابراین می توان از آموزش های مجازی برای این امور به نحو احسن بهره گرفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از تاریخ 1/6/ 97 بیمارستان ها بدون مجوز IPD نمی توانند بیمار بین الملل پذیرش کنند و اگر مریضی را پذیرش می کنند بایستی به زبان آن بیمار اشراف داشته باشند. از این رو آموزش زبان کاربردی به پرستاری اهمیت ویژه ای می یابد. 

Print
This is trial version.
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x