hacklink
دات نت نیوک

رئیس کل سازمان نظام پرستاری دوره پنجم مطرح کرد؛

با هدف رضایت پرستاران و مردم در سازمان پنجم به میدان آمده ایم

با هدف رضایت پرستاران و مردم در سازمان پنجم به میدان آمده ایم

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم این سازمان گفت: با بصیرت، تشخیص و اقدام به موقع حرفه ای پرستاران کشور و به ویژه نمایندگان مجمع شورای عالی، اصول و چهارچوب مسائل و مطالبات مبنی بر لزوم رفع موانع خدمتی و با هدف رضایت پرستاران و مردم در سازمان پنجم به میدان آمده ایم.
 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، صبح روز سه شنبه اعضای شورای عالی نظام پرستاری دوره پنجم جهت دریافت اعتبار نامه های خود در محل وزارت بهداشت حضور یافتند.

در این نشست دکتر حریرچی قائم مقام کل وزارت بهداشت، دکتر امامی رضوی، دکتر حیدری، دکتر حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت ، فریدون خیری، دکتر اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت، اعضای نظام پرستاری شورای عالی دوره چهارم و دوره پنجم نظام پرستاری حضور داشتند.

دکتر محمد میرزابیگی در این نشست ضمن گرامیداشت ایام الله 13 آبان و همزمانی شروع به کار دوره پنجم نظام پرستاری با آغازین روزهای ربیع المولود را به فال نیک گرفته و حضور مهمانان حاضر در جلسه را گرامی داشت و گفت: برخود لازم می دانم به نمایندگی از اعضای شورای عالی دوره پنجم و تمام هیات مدیره های کشور و وکلای جامعه پرستاری از دست اندر کاران امر انتخابات در هیات های اجرایی و نظارت چه در سطح تهران و مرکز و چه سراسر کشور که انتخابات خوب و بی طرفانه ای برگزار کردند، تقدیر و تشکر می کنم. 

وی همچنین از اعضای هیات مدیره ها و اعضای شورای عالی چهارم که از تمام توان و بضاعت خود در جهت اجرای اهداف و برنامه هایشان استفاده کردند، تقدیر و تشکر به عمل آورد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این که  25 نفر اعضای شورای عالی و بالغ بر یکصدو ده هیأت مدیره در کشور در غالب " ائتلاف هویت، رفاه و همدلی" با برنامه ی مشخص، وارد انتخابات حرفه ای وصنفی پرستاری شده اند، تصریح کرد: این ائتلاف نوعاً با محوریت دانشجویان و جوانان عزیز برنامه های خود را به پیش بردند و در اثر بصیرت، تشخیص و اقدام به موقع حرفه ای پرستاران کشور و به ویژه نمایندگان مجمع شورای عالی، اصول و چهارچوب مسائل و مطالبات مبنی بر لزوم رفع موانع خدمتی، اما با هر گونه افراط گرایی، شعارزدگی، تندروی،  شعارهای بدون عمل برخورد کرده اند و به کسانی رای داده اند که با عمل گرایی محض، سابقه بنیان گذاری نظام، معاونت و تصویب بسیاری از قوانین و تحقق برنامه های اصیل پرستاری را در کارنامه خود دارند و برای این دوره نیز کاملا با هدف، برنامه عملیاتی و استراتژی لزوم حاکمیت آرامش، حاکمیت منطق، لزوم تعامل در فضای سالم و اخلاقی مبتنی بر احترام متقابل و با تمرکز بر راهکارهای نتیجه مند به نفع "مردم، نظام سلامت، پرستاری و پرستاران" به صحنه آمده و یقین دارند که مشکلات و موانع خدمتی موسوم به پرستاری قبل از آن که صنفی و پرستاری باشد، مشکلات مردم و نظام سلامت است، البته این موانع خدمتی، مشکلات جدی ای مانند: کمبود نیرو، نظام پرداخت تبعیض آمیز، طرح قاصدک، مشکلات اعتباربخشی، تعرفه های خدمات پرستاری بر سر راه مراقبت های پرستاری ایجاد کرده اند. 

وی با اشاره به این که از نگاه، منظر و رویکرد کلی اعضای شورایعالی و نظام پرستاری کشور، محوریت و کانون توجه همه ما (مددجویان) به عنوان انسان (خلیفه الله) با تمام ارزش های خود می باشند، اظهار داشت:  سربلندی نظام سلامت از نگاه ما زمانی است که مردم در اوج رضایتمندی از این نظام به سر برند و توسعه، تعالی پرستاری و پرستاران زمانی بسیار ارزشمند است که در سایه همدلی، اتحاد استراتژیک، هم افزایی و هم آفرینی تمام اعضای تیم سلامت با هم محقق شود و همه شاهد برد همدیگر، و شاهد شکوفایی و تعالی همه جانبه هم دیگر شویم. نه آن که رشد یکی به قیمت توقف یا ظلم به عضو دیگری از اعضای تیم سلامت باشد. 

میرزابیگی با اعتقاد به این که وزارت بهداشت می بایست با این استراتژی  سازمان نظام پرستاری پنجم را در کنار خود بداند، نه در مقابل و نه در بیرون از حلقه تیم سلامت، تاکید کرد:  پرستاری امروز ما به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و برخورداری از مواهب کشور عزیزمان؛ داشته های ارزشمندی دارد ، از جمله: 

-    بالغ بر دویست و ده هزار اعضای خانواده گروه پرستاری و رده های وابسته اعم از شاغل، بی کار و بازنشسته ی دولتی و غیر دولتی

-    حدود 200 دانشکده پرستاری با موجودی حدود 60 هزار دانشجو در تمام مقاطع از کارشناسی تا دکترا

-    بالغ بر 14000 مدیر پرستاری از ستاد وزارت تا سرپرستاران بخش های مختلف بیمارستانی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی دولتی و غیر دولتی

-    آنهم حضور 24 ساعته در سیستم ارائه خدمت به مردم که 8 ساعت در تعامل با سایر گروه های پزشکی و پشتیبانی است و با 16 ساعت عملیات خدمت و مدیریت در تمام بیمارستان های کشور در شیفت های عصر و شب و در تمام ایام تعطیل در کل 24 ساعت،  فقط توسط گروه پرستاری و معدودی از همکاران پزشک به مردم خدمت می شود . آن هم بدون لحظه ای وقفه نه در عید و نه در عزا

-    147 هیأت مدیره نظام پرستاری 9 نفره و 30 نفر عضو شورایعالی به عبارتی1353 نفر وکلای جامعه پرستاری

-    حدود 1100 مرکز هوم کر و مراقبت در منزل در سراسر کشور، انجمن های علمی و تشکل های پرستاری در همه ابعاد اجتماعی، علمی، اقتصادی و سیاسی

-    وجود معاونت، بورد و سازمان نظام پرستاری به عنوان  سه ضلع مثلث نهادهای هویتی پرستاری می باشند که سازمان نظام پرستاری چتر حمایتی خود را بر سر این نهادها گسترانیده و حامی آنها می باشد.

وی همچنین گفت: از طرفی، سطح بندی خدمتی، سطح بندی مدارج و مقاطع تحصیلی، تدوین  استانداردهای خدمتی ،تدوین استانداردهای حرفه ای، تدوین کدهای اخلاقی 

-    تدوین شرح وظایف مشخص رده های حرفه ای و غیر حرفه ای در پرستاری، تدوین و ابلاغ آیین نامه هوم کر و تدوین دستورالعمل اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای، تدوین و اجرای آئین نامه هیات علمی بالینی، عضویت در ICN و بین المللی شدن حرفه پرستاری، از پرستاری ایران اسلامی به لحاظ داشتن دانش فنی و دارا بودن توانمندی های علمی  یکی از چهره های اول منطقه ای و  چهره 14 تا 15  بین المللی ساخته است اما کمبودهای مهمی نیز  به عنوان موانع خدمتی برسر راه پرستاران وجود دارد. که باعث شده است، هنوز پرستاران خودشان هم گله مند باشند که چرا بال پرواز آنها باز نیست تا مراقبت های پرستاری علمی، حرفه ای  و اخلاقی را به مردم عزیزمان آن طور که خود می خواهند و شایسته مردم است، ارائه دهند.

وی با بیان این که پرستار علمی دانش آموخته دانشگاهی ما که حداقل بعد از چهار سال تحصیل در دانشگاه بالغ بر 400 استاندارد خدمتی را فراگرفته و با کمال میل و رغبت ؛ وارد فضای بیمارستانی می شود، به جای وادار  شدن او به ارائه خدمات، بر اساس دانش و علم دانشگاهی تخصصی اش بلافاصله درگیر هزاران شاخص و سنجه اعتبار بخشی می شود که طی مدت کوتاهی بر خلاف تمام اصول حاکم بر پرستاری علمی و حرفه ای،  مقیم استیشن و پشت دستگاه کامپیوتر می شود، تصریح کرد:  در حالیکه این اقدام اوج هدر دهی منابع، بد نام سازی پرستاری و ظلم به حقوق بیمار و نظام سلامت است در همین حال پرستار مظلوم ما، در این پروسه همه چیز را اندازه گیری میکند، الا رابطه بیمار و پرستار را الا انگیزه خدمتی کارکنان را و الا حقوق متقابل بیمار- پرستار و نظام سلامت را.

وی با اشاره به این که پرداخت مزایای پرستاران مبتنی بر طرح قاصدک که هیچ نسبتی با پرداخت عملکردی ندارد، با ادغام کارانه و اضافه کار و تأخیر چندین ماهه هر دوی آنها باعث گسیختگی انگیزشی، دلسردی و بی تفاوتی سرمایه عظیم انسانی در پرستاری نظام سلامت کشور شده است، افزود:  در اثر دستکاری بی ضابطه و دلبخواهی در فرمول های پیچیده این روش پرداخت، امروزه کارانه پرستاران عزیزما به کمتر از یک سوم سال 92 افت کرده و اضافه کار آنها که پرداخت آن قانوناً وظیفه دولت است و باید با حقوق سر ماه  داده شود اما به همراه کارانه ها، ماه ها عقب افتاده است اما پرستار مظلوم ما،  بدون توجه به نادیده گرفتن این حق مسلم، به خدمت شبانه روزی خود ادامه می دهد.

وی خطاب به مسئولین وزارت بهداشت گفت:  خواهشاً و لطفاً با راهکارهای عملیاتی خوبی که ما هم در نظام پرستاری آماده داریم و با مشارکت هر تعداد کارشناسی که لازم باشد و بدون چشمداشت آماده ایم تا این دو معضل اساسی را در کوتاه مدت حل کنیم، از شما به عنوان متولیان نظام سلامت می خواهیم این دو معضل ( اعتبار بخشی و جدایی اضافه کار از کارانه ) را در کوتاه مدت با کمک همدیگر حل کنیم .

میرزابیگی با بیان این که تعداد 1353 نفر منتخب و وکلای پرستاری در تمام شهرهای کشور، فرصت گرانبهایی در اختیار متولیان نظام سلامت می گذارد تا با نمایندگان مجلس در جهت اختصاص سهمیه استخدامی برای رفع کمبود مزمن نیرو و بودجه مربوطه در همین فصل بودجه سال99 (یکماه آینده) رایزنی کنند، عنوان کرد: آرمانی و غیرواقع بینانه قضاوت نمی کنیم اما روال به کارگیری سالانه 9 تا 10 هزار نفر پرستار از پایان برنامه سوم تا پنجم ادامه داشت و به یاد داریم وزیر محترم کنونی بهداشت در آن سالها در سازمان برنامه کمک می کردند تا امر استخدام پرستاران محقق شود. بنابراین اکنون که شغل پرستاری در جرگه مشاغل حاکمیتی می باشد، خوب است همکاری تعامل مجددی برقرار شود و از توان همدیگر برای عملی شدن مجدد موضوع مهم استخدام پرستاران استفاده کنیم.

وی گفت: تعبیر ما از نظام پرداخت موجود نظام سلامت که در ازای ارائه هر خدمت ضرور ی یا غیرضروری می بایست، پولی پرداخت کرد" اژدهای پر اشتهای فی فور سرویس است" اگر اشتهای این اژدها و ورودی خوراکش کنترل نشود، همان گونه که این نظام پرداخت پرهزینه تاکنون بودجه سازمانهای بیمه گر از سال 92 تا الان را بالغ بر 15 برابر کرده و هنوز هم کم می آورند، منبعد هم تمام منابع حاصل از مالیات،یارانه، نفت، ارزش افزوده و.... را خواهد بلعید و باز هم همه ما بدهکار خواهیم بود، دردنیا هم برای تعدیل هزینه های نظام سلامت تجربه های ذیقیمتی وجود دارد، که با اعمال آنها توانسته اند امثال این اژدهای سیری ناپذیر نظام سلامت ما را مهار کنند. 

 حضار محترم!

 تا کی باید محیط خدمت، فقط بیمارستان ها باشد؟

-    تا کی باید بیمار مزمن و حاد و صعب العلاج و سرطانی و همه و همه فقط با یک روش درمان شوند؟

-    تا کی باید از روش های تشخیصی گران قیمت و از آخرین فناوری های روز در کمترین زمان ممکن با هر قیمتی استفاده شود؟

-    تا کی نباید خدمات غیر ضرور و کمر شکن نظام سلامت کنترل شود؟

-    تا کی باید از توان سایر اعضای تیم سلامت در ارائه خدمات استفاده نکرد؟

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اعتقاد به این که اقدامات وزارت موجود در جهت احیاء و تقویت نظام ارجاع و پزشک خانواده و نیز انجام پروسه پرونده الکترونیک سلامت ستودنی است، خاطر نشان کرد: یک رکن سومی هم ما پیشنهاد می کنیم و آن، رقیب سازی مثبت برای بیمارستان ها در خارج از بیمارستان ها یعنی منازل و فضای الکترونیک است. باید ارائه بسته های خدمت را رقیب پروسیجرهای تک خدمتی کرد.

وی ادامه داد: باید به نتیجه خدمت پول داد نه فقط به تعداد خدمت، باید از توان پزشکان عمومی و پرستاران با استعداد هزار و چند مرکز هوم کر، ماماها و سایر اعضاء تیم سلامت هم استفاده کرد تا با حضور یاوران کم خرج و پرتلاش نظام سلامت در نظام ارائه خدمت، هزینه ها کنترل شود.

میرزابیگی با بیان این که لزومی ندارد که بیماران مزمن، صعب العلاج، cva ، سرطانی و .... همیشه روی تخت های بیمارستان ها باشند، یادآور شد:  با استفاده از این روش شما می توانید 50 درصد بیماران را از بیمارستان ها مرخص کنید و تا یک سوم و نهایتا تا دو سوم هزینه های کنونی را صرف ارائه مراقبت به آنها و ارائه خدمت کنید. آنهم خدمت سفارشی شده شخصی شده و بالای سر بیمار در منزل و یا هر جا خودش تعیین کند آنهم با کیفیت و دارای حق انتخاب توسط بیمار و حق پیشنهاد توسط درمانگران.

وی با اشاره به این که خوشبختانه سازمان بیمه سلامت در این زمینه با توصیه وزیر محترم گام های خوبی برداشته لیکن سرعت و حمایت بیشتری می خواهد که می توانند روی کمک های همه جانبه سازمان نظام پرستاری دوره پنجم از این تاریخ حساب کنند، افزود: در نظام سلامت، دو مولود دموکراتیک موجود است آنهم نه از باب سهم خواهی یا صنف گرایی محض ، بلکه از باب لزوم تکمیل قطعات پازل نظام سلامت، از بین بردن شکاف های کارشناسی و اتصال هدفمند حلقه های زنجیره ارزش در نظام سلامت ، عرض می کنم در تصمیمات ، مشارکت خواهی ها و برون سپاری ها و .... از هر دو نظام پزشکی و پرستاری با هم استفاده بفرمائید چرا که در آخرین احکامی که در رابطه با کمیته ملی تعیین صلاحیت های شغلی گروه پزشکی و رده های وابسته صادر شده بود، خلاء حضور نماینده نظام پرستاری به چشم می خورد.

وی گفت: همچنین لازم است در دیدگاههای معاونت آموزشی در رابطه با پرستاری و مراقبت؛  تجدید نظر علمی و کارشناسی اساسی صورت بگیرد. جامعه پرستاری علیرغم داشتن دویست دانشکده، 60،000 دانشجو و بالغ بر 170،000 فارغ التحصیل دانشگاهی، اما هنوز 500 و اندی و کمتر از 600 نفر دکترای پرستاری داریم که به لحاظ درصد یعنی تقریباً صفردرصد  . رییس کل سازمان نظام پرستاری یاد آورشد: همانگونه که در سطح بندی تحصیلی پرستاری توسط نهادهای هویتی پرستاری تصمیم گیری شده است و در دنیا هم مطالعات زیادی انجام شده که این تصمیم را تائید می کند.حدود 20 درصد خدمات پرستاری اولیه است یعنی برای ارائه آن نیاز به سواد دانشگاهی نیست که در ایران راهکار علمی ارائه شده و نیروی مربوط هم تربیت می شود. همچنین حدود 60 درصد خدمات  جنبه عمومی دارد و  ارائه دهندهگان آن لزوماً بایستی از سواد دانشگاهی حداقل در حد کارشناسی برخوردار باشند  .

وی افزود: حدود 10درصد خدمات تخصصی و 10درصد هم فوق تخصصی برای همراهی و همپایی و هم راستایی علم مراقبت با میکرو تخصصهای پزشکی است که باید امکان حضور پرستاران آنها را در بالین تعریف کرد.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: بر این اساس هنوز وضع آموزشی این تعداد  دانشجوی تحصیلات تکمیلی و نیازمندی های آموزشی آنها به جای خودمغفول مانده است. وی گفت :  آیا در این شرایط بازهم نیاز به افزایش تربیت دکترای پرستاری همزمان با تربیت سایر نیروهای حرفه ای و غیرحرفه ای می باشد یا خیر؟ که قطعا هر دلسوز نظام سلامتی لزوم تربیت دکترای پرستاری را در کنار سایر رده ها امری واجب ومهم میداند   

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پایان افزود:  امیدواریم در ربیع المولود،  شاهد ربیع پرستاری و مراقبت در ایران عزیزمان باشیم و با همکاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری و همه نهادهای دست اندر کار، پرستاران عزیز،- این محوری ترین افرادی که در نظام سلامت بستر مراجعه و پاسخگویی به 810 میلیون بار مراجعه در سال را بدون وقفه برای مردم در سراسر کشور به وجود آورده اند_، با رفع موانع خدمتی شان آنها را فقط دست اندر کاران نظام سلامت ندانیم 

بلکه دل اندرکاران نظام سلامت شوند. ان شاالله

Print
This is trial version.
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
kusadasi escort
huluhub.com
ankara escort pendik escort
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
fotos de mulher peladona xxx mon and son donne con culi belli fare sesso con un amica mujeres desnudas en el baño
rolex replica
antalya escort ankara escort
saf bor bulaşık deterjanı kekreyemiş tozu prox hap eco slim micro touch solo mavi serum mumiyo macunu şahmerdan gold keto tabs esila fantastik dörtlü yaz çayı orviax kaçkar ayısı balı macunu