یک فعال صنفی پرستاری با تاکید بر لزوم برابری مزایا و رفاهیات برای همه پرستاران گفت: نباید در حق شرکتیها تبعیض روا بدارند.
سید جواد توکلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با بیان این که براساس اعلام مقامات رسمی وزارت بهداشت، پرستاران بخش دولتی دریافتی حداقلیشان، ۱.۶ برابر پرستاران بخش خصوصی است، گفت: متاسفانه قانون کار ومزد یکسان به هیچوجه رعایت نمی شود بنابراین تبعیض نهادینه بین پرستاران رسمی و شرکتی، همواره یکی از انتقادات پرستاران است.
وی با تاکید بر اینکه پرستاران شرکتی در ارائهی خدمت و داشتن مسئولیت در قبال بیماران هیچ تفاوتی با پرستاران رسمی ندارند و شرح وظایف همهی پرستاران با هر نوع رابطهی استخدامی، مشترک و همسان است، تصریح کرد: بین پرستاران شرکتی و سایر پرستاران در دریافت حقوق و مزایا و استفاده از امکانات محل بهکارگیری نیز نباید تفاوتی وجود داشته باشد.
عضو نظام پرستاری مشهد با اشاره به این که پرستاری به عنوان یک حرفهی تخصصی و شغلی حاکمیتی شناخته شده و کمترین وظیفهی حاکمیت به رسمیت شناختن حقوق قانونی همهی پرستاران در همهی ردهها و رشتههای شغلی است، تاکید کرد: اگرسیاست بنا بر کوچک سازی دولت باشد و بر این اساس، امکان استخدام پیمانی و رسمی پرستاران فراهم نیست، این امر نمیتواند دلیلی بر محروم ماندن پرستاران شرکتی از حقوق و مزایای اولیهی خود باشد.
وی خاطر نشان کرد: همانطور که بارها توسط مسئولان وزارت بهداشت، قول داده شده که تمام امتیازات پرستاران رسمی برای پرستاران شرکتی نیز فراهم شود، بیمارستانها وظیفه دارند این شعار وزارتخانه را به صورت عادلانه در بین تمام پرستاران به اجرا درآورند. همهی پرستاران از جمله پرستاران شرکتی حق دارند، قرارداد مشخص حقوقی بر پایه امتیازات شغلی مصوب داشته و حقوق آنها همانند سایرین در آخر هر ماه پرداخت شود.
توکلی ادامه داد: بروکراسی و مشکلات اداری بین شرکتهای طرف قرارداد و دانشگاههای علوم پزشکی، نباید باعث ایجاد تاخیر و هر گونه خلل در پرداختهای به موقع، این گروه از همکاران شود.
وی با بیان این که رابطه پرستار و سیستم باید عادلانه و دوطرفه باشد ، تصریح کرد: همانطور که پرستار (با هر گونه رابطهی استخدامی) در قبال بیمار مسئولیت دارد و شرح وظایف او مشخص بوده که بر اساس آن، باید پاسخگوی نیازهای مراقبتی بیمار و همزمان پاسخگوی انجام درخواستهای سسیتم، ازجمله رعایت سنجههای اعتباربخشی و استانداردهای مراقبتی باشد، از طرفی هم، این سیستم است که باید زمینهی انجام خدمترسانی استاندارد همراه با کمترین استرس و نگرانی معیشتی و کاری پرستار را فراهم نماید.
این فعال صنفی عنوان کرد: در هیچ جای دنیا پرستار مجبور نیست بعد از شیفتی سنگین، پرکار و پراسترس به جای رفتن به منزل و استراحت و تجدید نیرو، به دنبال استیفای حقوق اولیهی خود از قبیل چانهزنی با مسئولان اداری بر سر واریز همان حقوق و کارانهی اندک خود یا مراجعه به نهادهای نظارتی و قضایی برای استیفای حقوق معوق قانونی خود باشد.
وی با اشاره به این که مسئولانی که انتظار انجام کار و مراقبت پرستاری طبق استانداردهای روز دنیا توام با صبر و نجابت در برابر ناملایمات محیط سخت بیمارستانها را دارند، در مقابل وظیفه دارند با تدبیر و برنامهریزی صحیح خود، موجبات رضایتمندی شغلی و پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرستاران را فراهم کنند، اظهار داشت: رضایتمندی پرستاران با ایجاد رضایتمندی بیماران و مراجعان مراکز بهداشتی و درمانی ارتباط مستقیم دارد. قوانینی که از سوی مجلس شورای اسلامی در جهت ایجاد انگیزه و رضایتمندی پرستاران (بدون اینکه به نوع استخدام اشاره شده باشد) وضع شده را مو به مو همانطور که در اصل این قوانین دیکته شده، اجرا نمایند و به بهانهی کمبود نیرو، این قوانین را دستکاری، کم اثر یا بیاثر ننمایند.
توکلی با اشاره به رفع این تبعیضات در پرستاری یادآور شد: بهترین راهکار، بهکارگیری پرستاران حداقل به صورت قرارداد مستقیم با خود مراکز و سپس تبدیل وضعیت استخدامی با مجوزهای دریافتی از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه است.
عضو نظام پرستاری مشهد در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می رود ، پرستارانی که در حال حاضر به صورت شرکتی به همکاری با دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها مشغول هستند، امتیازات محدود موجود از قبیل سلف سرویس و پارکینگ و اتاقهای رست، امکانات رفاهی و همچنین رعایت عدالت در برنامهریزی و شیفت بندی، برای پرستاران شرکتی مدنظر قرار گیرد، به این ترتیب، حداقل از میزان تبعیض موجود کاسته میشود.