دات نت نیوک

دبیر کل خانه ی پرستار عنوان کرد:

توجه به رضایتمندی ارائه دهندگان خدمت، حلقه مفقوده نظام سلامت است/ پرستاران ناراضی اند

توجه به رضایتمندی ارائه دهندگان خدمت، حلقه مفقوده نظام سلامت است/ پرستاران ناراضی اند
ارسال شده: خرداد 8, 1398
دسته ها: اخبارصنفی
نظرات: 0

تامین سلامت جزو وظایف حاکمیت و یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌هاست. از آنجایی که سلامت یکی از محورهای توسعه به شمار می‌آید در صورتی یک کشور می‌تواند پیشرفت داشته باشد که مردمانی سالم در ابعاد مختلف جسمی، روانی و رفاهی داشته باشد. لذا جهت رسیدن به این هدف دولت نیاز به تامین منابع مالی دارد که یکی از عمده ترین این منابع از محل مالیات های اخذ شده از مردم می باشد. بنابراین این حق برای مردم وجود دارد که از نحوه ی مصرف این بودجه مطلع باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار در رابطه با اهمیت امر سلامت برای دولت ها، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دولت ها همواره پیگیر این هدف هستند که مردم اعم از همه اقشار جامعه، از خدمات درمانی با کیفیت، اثر بخش و ایمن در زمینه سلامتی بهره مند شوند. از این رو برای رسیدن به این هدف بایستی برای ارائه دهندگان خدمات سلامتی انگیزش های مالی صحیح ایجاد شود.
وی افزود: حال برای اینکه ببینیم دولت تا چه حد به این هدف دست یافته است بایستی شاخص‌های سلامتی را در کشورمان با سایر کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه و همچنین کشورهای منطقه مقایسه کنیم. از سوی دیگر معیار مناسب برای سنجش میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتیِ مناسب، رضایت مندی ایشان از خدمات سلامت است. حال توجه به این نکته ضروری است که زیرساخت همه این موارد منابع انسانی یا همان سرمایه ی انسانی کارآمد، راضی و با انگیزه است. به عبارت دیگر دولت برای نیل به هدف خود یعنی تامین سلامتی آحاد جامعه نیاز به ارتقاء شاخص‌های سلامت داشته و ارتقا این شاخص ها در گرو انگیزه و کارآمدی نیرو انسانی شاغل در نظام سلامت است و اگر به این بخش توجه نشود قطعاً خدمات مناسب و با کیفیت به مردم ارائه نخواهد شد.
شریفی مقدم در ادامه یادآور شد: آنچه که علم مدیریت امروز بر آن تاکید دارد این اصل است که رضایتِ گیرندگان خدمت ارتباط مستقیم با رضایت ارائه‌دهندگان خدمت دارد. یعنی زمانی گیرنده خدمت، خدمات مناسب و با کیفیتی را دریافت می کند که ارائه دهنده خدمت از رضایتمندی کافی برخوردار باشد.
وی در ادامه با بیان این که جامعه پرستاری کشور به عنوان گروهی که بیشترین خدمات را در نظام سلامت به مردم ارائه می‌دهند در نارضایتی کامل به سر می برند، تصریح کرد: به بیانی شفاف بایستی بگوییم که به جز بخشی از مدیران پرستاری، قاطبه جامعه پرستاری کشور از شرایط موجود ناراضی اند و انگیزه ای برای کار ندارند. حال علت این امر چیست؟ پاسخ، بی عدالتی های همه جانبه ای است که در نظام سلامت موج می‌زند!. اختلاف فاحش در پرداخت‌ها، عدم بهره‌مندی از مزایای قوانین مصوب شده برای پرستاران نظیر بازنشستگی پیش از موعد و ...، عدم اجرای قوانین بر زمین مانده ای نظیر تعرفه گذاری خدمات پرستاری، عدم استخدام و به کارگیری پرستاران که توجه به آن کاهش فشار کاری پرستاران شاغل و به کارگیری پرستاران بیکار را در پی دارد(امروز بیش از ۲۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم)، تحمیل اضافه‌کاری اجباری، بی توجهی به خواسته های پرستاری و فشارِ بی امان از طرف مدیران بر پرستاران، از جمله ی تبعیض های موجود در نظام سلامت کشور است.
دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: حتی تبعیض در نوع برخوردها نیز وجود دارد، به عنوان مثال اگر پرستاری که فرزند بیمار در خانه دارد در شیفت شب خود با تاخیر حاضر شود، با برخورد تند و محکمی مواجه می‌شود اما گروهی دیگر از شاغلین نظام سلامت هستند که اگر در طول ماه هم در محیط بیمارستان و مراکز درمانی حاضر نشوند هیچ برخوردی با آنها صورت نمی گیرد. تمامی این تبعیض‌ها و ابعاد عمیق آنها موجب شده اعتماد جامعه پرستاری به مسئولان نظام سلامت و وزارت بهداشت به حداقل برسد.
شریفی مقدم در ادامه اظهار داشت: آیا منابع ورودی به نظام سلامت در کشور ما اندک است؟ آیا غیر از این است که امروز سهم سلامت از تولید ناخالص ملی به چند صد هزار میلیارد تومان رسیده است؟ در حالی این منابع به نظام سلامت گسیل شده که قشر آسیب پذیر جامعه از کوچک‌ترین و حداقل ترین امکانات محروم بوده و سفره آنها روز به روز در حال کوچکتر شدن است. بنابر این با نگاهی اجمالی می‌بینیم که در وضعیت موجود هم دریافت‌کنندگان خدمت و هم ارائه‌دهندگان خدمت هردو ناراضی هستند. البته در مورد ارائه دهندگان خدمت بایستی به این مورد توجه داشته باشیم که نارضایتی غیر پزشکان و به ویژه پرستاران به علت حداقل دریافتی و کارانه های چند ده و چند صد هزار تومانی است، اما نارضایتی پزشکان به لحاظ دریافتی ده ها و گاها صدها میلیون تومانی است!
دبیر کل خانه پرستار در پایان خطاب به دکتر نمکی وزیر بهداشت خواستار روشنگری در خصوص نحوه ی تقسیم سهم سلامت کشور شد و اظهار داشت: به نمایندگی از مردم و جامعه پرستاری از جنابعالی که به نحوی در سازمان مدیریت حضور داشته و اطلاع کامل از منابع ورودی دارید، می خواهیم که به صورت شفاف و صادقانه در خصوص سهم سلامت از تولید ناخالص ملی و نحوه توزیع چند صد هزار میلیاردی که به حوزه نظام سلامت وارد می شود توضیح دهید تا مردم بدانند مالیات های اخذ شده و سایر منابع چگونه مصرف می شود. مطمئناً با شفاف سازی به این شکل می توان تا حدود زیادی اعتماد از دست رفته پرستاران، پیراپزشکان و مردم را به نظام سلامت و دولت بازگرداند.

 

Print
This is trial version.
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
kusadasi escort
huluhub.com
ankara escort pendik escort
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
fotos de mulher peladona xxx mon and son donne con culi belli fare sesso con un amica mujeres desnudas en el baño
antalya escort