1402/05/26١٣:٤٢
دکتر میرزابیگی در گفتوگو با راديو سلامت:
امیدواریم صدای نظام پرستاری به گوش مسئولان برای استخدام پرستاران دوران کرونا برسد
رئیس کل سازماننظام پرستاری گفت: بعد از دوران کرونا علی رغم تاکید مقام معظم رهبری، دستورات رییس جمهور و وعده های مسئولان قبلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص استخدام آن ها هیچ اقدامی انجام نشده است .
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، دکتر محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در گفتوگوی تلفنی با برنامه کافه خبر رادیو سلامت پیرامون عدم رضایت پرستاران از قانون تعرفهگذاری خدمات، گفت: این قانون به درستی اجرایی نشده است و همچنان پرداختیها در بیمارستانهای دولتی علیالحساب است. در واقع اگر قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری اجرا شود براساس مصوبات دولت، شورای عالی بیمه و دستورالعملهای صادر شده از دبیرخانه شورای عالی بیمه به زیرمجموعههای بیمارستانهای دولتی و خصوصی و تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح با ۴ رکن اصلی است که باید اجرا شود.
دکتر میرزابیگی تشریح کرد: یکی آن که خدمات پرستاری باید هم به صورت بستههای خدمتی در بخشهای بالینی و به صورت خدمات گلوبال در تختهای ستارهداری مانند دیالیز و هم به صورت خدمات پروسیجرمحور در بخشهای سرپایی ثبت و مهر نظام پرستاری الصاق شود.
وی افزود: کای خدمات پرستاری به معنای k خدمات پزشکی نیست و طبق مصوبات ارزانتر است. وقتی خدمات انجام شده توسط پرستار ثبت و در فرمولهای بیمه و بیمارستانها محاسبه میشود، درآمد بیمارستان از طریق بیمه یا مردم افزوده خواهد شد.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری بیان کرد: از محل درآمد این تعرفهها باید کارانه پرستاران محاسبه و پرداخت شود که این اتفاق اصلا رخ نداده است. در اکثر بیمارستانها سیستم his برای ثبت خدمات پرستاری آماده نشده است و خدمات به طور کامل ثبت و براساس کای پرستاری محاسبه نمیشود.
دکتر میرزابیگی افزود: بنا بود با اجرای قانون تعرفهگذاری ضمن اینکه در آمد پرستاران را افرایش دهیم، عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و تعدیل قیمتها را نیز برای مردم ایجاد کنیم.
وی گفت: خدمات و مراقبهای پرستاری در دو حوزه میتواند بسیار برای مردم و بیمهها مقرون به صرفه باشد؛ یکی در حوزه بیماریهای مزمن که فقط نیاز به مراقبت دارند و الزاما مراقبتهای پرستاری نباید محدود به بیمارستان باشد که در خصوص این بیماران خدمات نقاهتگاهی و هومکر میتواند گسترش یابد.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری توضیح داد: گاهی یک بیمار مزمن مدتی طولانی در بیمارستان بستری میشود و پول و جان خود را از دست میدهد، در صورتی که میتواند همین خدمات را حتی تخصصیتر و با قیمت کمتر بر اساس k خدمات پرستاری دریافت کند.
دکتر میرزابیگی ادامه داد: قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری بنا است که در خدمات مشترک بالینی در بیمارستانها نیز تعادل ایجاد کند؛ یک پرستار، پروسیجری را براساس شرح وظایف خود انجام میدهد که مشترک با گروه پزشکی است و متاسفانه شاهد هستیم که این خدمات توسط یک گروه انجام میشود، اما توسط گروه دیگری مُهر زده و با قیمتهای گران محاسبه میشود در صورتی که میتواند بر اساس k خدمات پرستاری محاسبه شود لذا؛ قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری هنوز اجرا نشده است.
وی افزود: اهداف قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری افزایش رضایتمندی پرستاران و مردم و افزایش کیفیت خدمات است و تا زمانی که سیستم his بیمارستانها ارتقا نیابد و خدمات براساس k پرستاری ثبت نشوند، ما شاهد بینظمیهایی در بیمارستانها و نارضایتی پرستاران خواهیم بود.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص بهکارگیری ۱۰۰۰۰ نیروی پرستار، گفت: تعداد نیروهای حوزه سلامت حدود ۲۰ هزار نفر هستند که پرستاران ۱۷ هزار نفر از آنها را شامل میشوند؛ ۱۲ هزار نفر از پرستاران نیروهای طرحی و تمدید طرحی داوطلبانه و ۵ هزار نفر دیگر نیروهای شرکتی با قراردادهای کوتاهمدت هستند، لذا مسئولین وزارت بهداشت نگویند که در آمارهای سازمان نظام پرستاری مشکلی وجود دارد؛ بعد از دوران کرونا علیرغم تاکید مقام معظم رهبری، دستورات رئیسجمهور و وعدههای مسئولان قبلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص استخدام آنها هیچ اقدامی انجام نشده است.
دکتر میرزابیگی در پایان خاطرنشان کرد: این جوانان دهه هفتادی در دوران کرونا آنچنان ایثار و از خودگذشتگی کردند و به بیمارستانها آمدند که در اوایل این بحران از نظر تعداد پرستاران در بیمارستانها مشکلی نبود، اما در ابتدای دوران کرونا مسئولان بحث خستگی و از همگسیختگی پرستاران را هشدار میدادند. متاسفانه بسیاری از آنها اکنون با این نامهربانیها بیکار شدهاند که امیدواریم صدای ما به گوش مسئولین جهت بازگشت این عزیزان به کار رسانده شود.
نام : | |
ايميل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر را وارد کنید: | |