1400/06/27٠٩:٠٨
معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری:
هیئت مدیره های برتر نظام پرستاری در حوزه آموزش و پژوهش معرفی می شوند
معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور از نظر فعالیت های آموزشی و پژوهشی ارزیابی می شوند و برترین هیئت مدیره ها در این زمینه در مراسم روز پرستار معرفی و از آنان تجلیل می شود.
احمد نجاتیان در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری افزود: بر اساس قانون سازمان نظام پرستاری از هشت هدفی که برای این سازمان تعیین شده بخش مهمی اهداف آموزشی و پژوهشی و یکی از این اهداف تقویت مهارت های پرستاران است بنابراین رسیدگی به امور آموزشی، پژوهشی و توانمندسازی پرستاران و همکاری با نهادهای علمی از جمله وظایف سازمان نظام پرستاری است.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف طی سال های گذشته مرکز آموزش سازمان نظام پرستاری ایجاد شد. این مرکز امروز گسترده ترین و قوی ترین مرکز آموزشی پرستاران در کشور به شمار می رود و به صورت مداوم در این زمینه فعالیت می کند.
نجاتیان گفت: آمار برگزاری دوره ها و فعالیت های مرکز آموزش سازمان نظام پرستاری نسبت به سالهای گذشته رشد بسیار خوبی داشته است به طوری که عملکرد 6 ماه اول امسال نسبت به 6ماهه اول سال گذشته بیش دو برابر شده است .
معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری درباره چگونگی ارزشیابی و رتبه بندی هیئت مدیره های نظام پرستاری در حوزه آموزش و پژوهش گفت: در سطح هیئت مدیره های نظام پرستاری حداقل دو نفر به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاهها حضور دارند که ارتباط موثری با نهادهای علمی، دانشگاهی و حرفه ای دارند. به همین علت اغلب هیئت مدیره ها دوره های تخصصی و مستقل را برگزار می کنند. برخی نیز با با دانشگاه های علوم پزشکی دوره های مشترک دارند.
وی ادامه داد: چک لیست ارزیابی آموزشی و پژوهشی هیئت مدیرهای نظام پرستاری طراحی را کرده ایم. این چک لیست با نظرخواهی همکاران هیئت مدیره ها، رابطین آموزشی هر هیئت مدیره و اعضای کمیسیون آموزش و پژوهش شورای عالی نظام پرستاری طراحی شده است. بخش هایی بر اساس شرح وظایف هر هیئت مدیره در این چک لیست مشخص شده تا بتوانند خودشان را ارزیابی کنند.
نجاتیان ادامه داد: امسال اولین تجربه در این حوزه است. بنابراین ارزشیابی هیئت مدیره های نظام پرستاری به صورت داوطلبانه انجام می شود. هیئت مدیره های نظام پرستاری که مایل هستند خودشان را ارزشیابی کنند، بر اساس چک لیست اعلام شده مدارکی را تهیه می کنند و به خودشان نمره می دهند و مدارک آن را برای معاونت فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری ارسال می کنند.
وی گفت: این مدارک و مستندات در سازمان نظام پرستاری بررسی و رتبه بندی می شوند و در مراسم روز پرستار هیئت مدیره ای که بیشترین فعالیت را در حوزه آموزشی و پژوهشی داشته است به عنوان هیئت مدیره برتر معرفی می شود.
معاون فنی آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری گفت: این اولین تجربه سازمان نظام پرستاری در این زمینه است. به همین علت از هیئت مدیرهای نظام پرستاری خواسته ایم. نظرها و پیشنهادهای خود را برای موثر و بهتر شدن این برنامه ارائه دهند. امیدواریم سال آینده همه هیئت مدیره های وارد این برنامه شوند و به عنوان نهادهای موثر در حوزه توانمندسازی پرستاران و ایجاد شواهد علمی برای فعالیت پرستاران به سازمان نظام پرستاری در این عرصه کمک کنند.
نجاتیان بیان کرد: سازمان نظام پرستاري معتقد است، هیئت مدیره های نظام پرستاری باید نقش اصلی را در حوزه آموزش و پژوهش حوزه پرستاری داشته باشد و سازمان نظام پرستاری نیز نقش سیاستگذاری را دارد.
معاون فنی آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری درباره نحوه ارزشیابی هیئت مدیره ها گفت: چک لیست های فعالیت های آموزشی و پژوهشی برای هیئت مدیره های نظام پرستاری ارسال شده است. حدود 10 آیتم یا سنجه دارد از جمله اینکه ساختاری برای آموزش و پژوهش و کارگروه آموزش و پژوهش داشته باشند و فردی به عنوان مسئول آموزش و پژوهش حکم داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری متفاوت هستند، نمی توانستیم عدد خاصی را برای میزان فعالیت آنها اعلام کنیم. بنابراین بر اساس درصدی، از اعضای هر هیئت مدیره که در این حوزه فعالیت می کنند، به آنان نمره می دهیم. مثلا تعداد پرستارانی که آموزش دیده اند یا تعداد دوره هایی که برگزار کرده اند و تعداد افرادی که در کلاسهای آنها شرکت کرده اند، این ارزیابی انجام می شود اگر این میزان مثلا کمتر از 10 درصد اعضا باشند نمره کمتر و اگر بیش از 40 درصد اعضا باشند نمره بالاتری می گیرند. بنابراین عدالت در ارزشیابی ها بین هیئت مدیره های کوچک و بزرگ رعایت می شود.
نجاتیان گفت: برای مثال هیئت مدیره ای که 200 عضو دارد و 50 نفر در دوره های آموزشی آن شرکت کنند امتیاز مطلوب می گیرد اما هیئت مدیره ای که 30 هزار عضو دارد حتما باید 10 تا 15 هزار عضو آن در دوره های آموزشی شرکت کنند. چون به همان نسبت امکانات و فضای آموزشی آنها مهیاتر است.
معاون فنی، پژوهش و آموزش سازمان نظام پرستاری همچنین گفت: در حال حاضر هیئت مدیره های نظام پرستاری از مجوزهای سازمان نظام پرستاری برای برگزاری دوره های آموزشی استفاده می کنند یا با دانشگاههای علوم پزشکی همکاری می کنند به همین علت در حال رایزنی و مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت هستیم، تا مجوزهای مستقل آموزشی برای هیئت مدیره های نظام پرستاری گرفته شود.
وی افزود: هدف سازمان نظام پرستاری، توانمندسازی هیئت مدیره ها در حوزه آموزشی است. در تلاش هستیم تا فعالیت آموزشی هیئت مدیره ها بیشتر به سمت آموزش های تخصصی پرستاران باشد.البته آموزش های مهارتی برای افراد غیر پرستار هم داریم اما مایلیم تا آموزش های تخصصی پرستاران بیشتر شود تا اهداف و رسالت های سازمان را انجام دهیم.
نجاتیان گفت: یکی از نکات مهمی که امیدواریم با این برنامه به آن دست پیدا کنیم، تشویق هیئت مدیره های نظام پرستاری به فعالیت های آموزشی و پژوهشی است. به دنبال این هستیم که پژوهشگران هیئت مدیره ها را شناسایی کنیم و این افراد در چاپ مجلات، کتاب ها و مقالات علمی شرکت کنند. نمره خاصی را برای این فعالیت دیده ایم و امیدواریم که این نمره ارزیابی به توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حوزه پرستاری کمک کند.
وی افزود: اینکه یک هیئت مدیره به عنوان هیئت مدیره برتر در سطح سازمان نظام پرستاری مطرح شود به افزایش اعتبار آن کمک می کند. سعی داریم در حد توان سازمان نظام پرستاری به هیئت مدیره های برتر از نظر مالی و تخصیص مجوزها کمک کنیم.
نام : | |
ايميل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر را وارد کنید: | |