1400/12/08١١:٠٢

سپیدجامگانی که آسمانی شدند

سپیدجامگانی که آسمانی شدند

آنهایی که باقی مانده اند میگویند صبح سردی بود ، با غبار صبحگاهی جایی در سی کیلومتری جنوب آبادان، درمنطقه خسرو آباد و ده چوئبده ، یک پنجشنبه هشتم اسفند ماه ؛ ماه ها طول کشیده بود تا رزمندگان ، سازه های فلزی و مصالح را شبانه و بی سر و صدا در یک موقعیت استتار پذیر از اهواز و آبادان برده بودند و در آن وسط بیابان، یک بیمارستان صحرایی راه اندازی کرده بودند .

بکارگیری آخرین شیوه های مهندسی رزمی از این سازه فلزی-خاکی یک بیمارستان صحرایی درست کرده بود که توانست در همان هفته های اول راه اندازی،از تعداد شهدا به شکل باورنکردنی بکاهد.

بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا (س) و خیلی زود موقعیت آن را به صلیب سرخ دادند تا طبق توافق نامه های بین المللی رژیم بعث عراق از تهاجم به آن خودداری کند.

سال ۶۴شده بود و حامیان صدام به این نتیجه رسیده بودند که موج پیروزی های رزمندگان ایرانی را باید با یک اقدام نامتعارف بگیرید، لذا آلمان داوطلب شد تا مواد اولیه بمب شیمیایی را به دیکتاتور تکریت بدهد ،

حملات شیمیایی آغاز شد و پزشکان و پرستاران ما شروع کردند به آموختن شیوه های مقابله و درمان با این جنگ افزارهای جدید، تا آنجا که تعداد تخت های بیمارستان کوچک فاطمة الزهرا س به ۸۵۰رسید ، مصدومان با گاز خردل ،گاز اعصاب ، ترکیبات سیانید ، هر کدام یک نمونه بالینی جدید بودند و نتایج درمان چیزی در حد معجزه بود .... این را نمایندگان صلیب سرخ بارها اعتراف کردند.

حوالی ساعت ۹/۳۰بود که مانور چند فروند هواپیمای بعثی دیوار صوتی بیمارستان را شکست، اولین انفجار ها بهت بیماران و کادر درمان را شکست و یقین کردند که دشمن قصد بمباران بیمارستان را دارد اما کسی به ذهن اش نمی آمد که تا ثانیه های بعد قرار است برای اولین بار در تاریخ یک بیمارستان ،  بمباران شیمیایی شود...

دو  بمب شیمیایی در نزدیکی درب ورودی اورژانس افتاد در حالیکه بیش از ۱۰۰نفر از کادر درمان در حال ارائه خدمت به صدها بیمار و مجروح بودند....

 و در اینجا بود که روایت های شنیدنی در تاریخ دفاع مقدس خلق شد.

 ستون پر حجم حوادث و ضعف در روایت گری، باعث شده تا امروز کمتر کسی به ویژه در نسل جوان نیم سطر از این واقعه بی نظیر را شنیده باشد ، یک سمت ماجرا جنایت جنگی آشکار در زننده ترین شکل ، و یک سوی دیگر ظهور جلوه های حیات طیبه برای نجات جان مجروحان و بیماران.

۸اسفند را به یاد  سپیدجامگان آسمانی  بیمارستان فاطمه الزهرا (س) روز بسیج جامعه پزشکی نامگذاری کرده اند، اگر این حسن انتخاب دلیلش انتقال عملی آن فرهنگ والا بود، پس امروز نه تنها همه اعضا متعهد جامعه پزشکی بلکه هر کدام از شهروندانی که در مسیر توسعه  فرهنگ سلامت ، داوطلبانه میکوشند عضوی از این سازمان هستند.

مجید احمدی - ۷اسفند ۱۴۰۰


 
نسخه چاپي

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: