1401/02/06١٢:٣٨

هیئت مدیره نظام پرستاری کاشمر:

پرستاران به جایگاه واقعی خودشان نرسیده‌اند

پرستاران به جایگاه واقعی خودشان نرسیده‌اند

هیئت مدیره نظام پرستاری کاشمر گفت: پرستاران در جامعه به جایگاه واقعی خودشان نرسیده‌اند؛ و نیاز است آن ها در فعالیت‌های اجتماعی جامعه شرکت کند و در پست‌های مدیرتی به ایفای نقش بپردارند.

مجید رضازاده در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: در گروه‌های مختلفی که در بیمارستانها خدمت می‌کنند؛ تبعیض وجود دارد و هستند گروهایی که امتیاز بالایی نسبت به پرستاران دارند و حرفه پرستاری به جایگاه واقعی خودش نرسیده است؛ برای مثال؛ پرستاران در نظام مدیریتی و تصمیم گیری جایگاهی ندارند. 
 
وی ادامه داد: از جمله مشکلی که این روزها در گروه پرستاری وجود دارد؛ رشد انواع مراکز دانشگاهی است که به صورت قارچ گونه سبز شده‌اند و هیچ نظارتی برآنها وجود ندارد، و این مراکز با آموزش غیر اصولی باعث می‌شوند سطح علمی پرستاران پایین بیاید؛ البته همه علوم و رشته‌ها درگیر این مراکز غیر اصولی هستند. اما در گروه پرستاری وجود این مراکز و آموزش‌های غیر اصولی بیشتر است.  
 
مجید رضازاده افزود: رشته پرستاری از همان ابتدا با تبعیض روبه رو بوده است. برای مثال یک داروساز و یا یک پزشک می‌تواند در مسائل گروه پرستاری اظهار نظر کنند، اما یک پرستار نمی‌تواند درباره موضوع و مسائل آنها نظری دهد.علاوه بر نبود پرستار در نظام مدیریتی از نظر حقوق و مزایا تفاوت زیادی میان پرستاران و گروه‌های دیگر است. 
 
وی ادامه داد: حقوق و دستمزد پایین پرستاران نسبت به حجم کاری که دارند، کافی نیست و نیاز است مسئولان علاوه بر نظارت به واحد‌های آموزشی در زمینه افزایش حقوق پرستاران نیز اقدامی انجام دهند، تا دریافتی حقوق آنان بر اساس سختی کارشان باشد. 
 
هیئت مدیره نظام پرستاری کاشمر گفت: نیاز است پرستاران در فعالیت های اجتماعی جامعه حضور داشته باشند، برای مثال در مجلس و کمیسیون بهداشت مجلس اکثرا نمایندگان پزشک هستند و نیاز می رود پرستاران نیز در انتخابات شرکت کرده و نمایده‌ای در این کمیسیون داشته باشند. وقتی در کمیسیون بهداشت و درمان همه نمایندگان گروه غیر پرستاری هستند قطعا قوانینی که ایجاد می شود جانب دارانه است. 
 
وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در تبیین مواضع و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد می‌تواند کارگشا باشد و زمینه حضور پرستاران را در پست‌های اجرایی و مدیرتی فراهم کند و بخشی از این موضوع به همت پرستاران نیز بر می گردد که در فعالیت‌های اجتماعی پویا و فعال باشند. 
 
رضازاده درباره کمبود نیروی پرستاری بیان کرد: کمبود نیرو و جبران نیرو یک شمشیر دولبه است و ما این شمشیر دو لبه را داریم که اگر نیرو را به اندازه کافی جذب کنیم، از طرف دیگر اضافه کارهای پرسنل کاهش پیدا می‌کند و با وجود این تورم اقتصادی بسیاری از همکارهای پرستار امیدشان به اضافه کاری‌هایی است که انجام می‌دهند. 
 
وی ادامه داد: جذب نیرو خوب است انجام شود، اما؛ باید در کنارش افزایش حقوق متناسب با سختی کار پرستاران را داشته باشیم. همچنین برای استخدام پرستاران توانمندی و سطح علمی پرستار را در نظر بگیریم و آنها را جذب کنیم. 
 
رضازاده گفت: در حال حاضر گله‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از پرستاران با استعداد و توانمند ما علیرغم پرستاران سهمیه ایثارگری تبدیل وضعیت نشده‌اند و این موضوع موجب رنجش و کاهش انگیزه پرستاران برای خوب فعالیت کردن شده است.
 
نام خبرنگار: مهدیه اسلامی 


 
نسخه چاپي

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: