1401/04/04١١:١٤

اهمیت پوشش بیمه‌ای برای مراکز هوم‌کر

اهمیت پوشش بیمه‌ای برای مراکز هوم‌کر

مدیر یکی از مراکز هوم‌کر گفت: مراکز هوم‌کر توسط بیمه‌ها حمایت نمی‌شوند و باید توجه داشته باشیم از لحاظ شرایط اقتصادی، عدم وجود بیمه برای بیماران، باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و بیمار به دلیل داشتن مشکل مالی ترجیح می‌دهد به بیمارستان‌ها و مراکزی که دارای بیمه هستند مراجعه کند.

 فائزه آقایی در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری افزود: هوم‌کر برای جامعه و مردم مزایای بسیار زیادی دارد؛ که ازجمله مزایای این مراکز کاهش مراجعه کندگان به بیمارستان‌ها است.  
 
وی ادامه داد:  تشخیص به موقع بیماری در داخل منزل با وجود آسایش، آرامش و ایمنی که در  منزل است، باعث می‌‌‌شود بیمار در محیط سالم کنار خانواده‌اش هرچه سریع‌تر درمان شود.
آقائی درباره معایب مراکز هوم‌کر بیان کرد: در حال حاضر قانونمندی‌ای که باید برای این مراکز در نظر گرفته شود نیست. مراکز غیر مجاز زیادی به عنوان خدمات پرستاری در منزل در سطح جامعه شکل گرفته است که تخصص لازم در این خصوص را ندارند و با ویزیت‌‌های نامناسب نه تنها بیمار را درمان نمی‌کنند بلکه آسیب زیادی نیز به بیمار می‌زنند.
 وی ادامه داد: در خصوص مراکز و افراد غیر رسمی، دسته دیگری از همکاران پرستار هستند که عضو شرکت خدمات پرستاری نیستند و به طور شخصی کارهای بیمار را انجام می‌دهند، این موضوع نیز به نوبه خود درست نیست؛ زیرا در هنگام بروز اتفاق نمی‌توان‌ به طور قانونی پیگیری کرد.
مدیر یکی از مراکز هوم‌کر برای شناخت افراد جامعه از این مراکز گفت: نیاز است فعالیت مراکز هوم‌کر در سطح جامعه فرهنگ سازی شود و مردم از وجود این مراکز آگاه شوند و شناخت از این مراکز را پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: عدم شناخت از مراکز هوم‌کر تا قبل از کرونا زیاد بود و بیشتر مردم، حتی پرستاران هم نمی‌دانستند مراکز هوم‌کر چیست؟ و از خدمات آن آگاهی نداشتند. درحال هم حاضر نیز خیلی از افراد جامعه نسبت به خدمات مراکز هوم‌کر آگهی ندارند و نیاز است در این زمینه تبلیغات گسترده‌ای انجام شود.
 
آقائی افزود: راه دیگری هم برای شناخت مراکز رسمی از غیر رسمی وجود دارد، اینکه بیایم کارت شناسایی یکسانی برای تمام افرادی که عضو مراکز رسمی هستند ارائه دهیم و مراکز هوم‌کر چه در تهران و چه در شهرستان‌ها از این کارت برخوردار باشند و با مراجعه به منزل بیمار کارت خود را نشان دهند، تا مردم راحتر تر بتوانند افراد رسمی را از غیر رسمی شناسایی کنند.
 
 آقائی درباره نقص‌هایی که مراکز هوم‌کر دارد و مسئولان باید بیشتر به آن توجه کنند؛ بیان کرد: یکی از نقض‌ها و یا مشکلات عمده این مراکز خدمات بیمه‌ای است، این مراکز توسط بیمه‌ها حمایت نمی‌شوند و باید توجه داشته باشیم از لحاظ شرایط اقتصادی عدم وجود بیمه برای بیماران باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و بیمار به دلیل داشتن مشکل مالی ترجیح می‌دهد به بیمارستان‌ها و مراکزی که دارای بیمه هستند مراجعه کنند.
وی ادامه داد: اگر بیمه‌ها مراکز هوم‌کر را حمایت کنند دارای دو مزیت برای مردم و جامعه است؛ یکی اینکه بیماران از خدمات‌ هوم‌کر راحت تر استفاده می‌کنند؛ زیرا از نظر اقتصادی امنیت روانی دارد و می‌توانند این هزینه را پرداخت کند. دوم اینکه افراد غیر مجاز خود بخود کنار می‌روند، زمانی که بیمه با مراکز مجاز قرارداد می‌بندد و زمانی که مراجعه کننده تماس می‌گیرد و از تفاوت قیمت‌های مراکز رسمی وغیر رسمی مطلع می‌شود می‌تواند به راحتی مراکز معتبر را تشخیص دهد.
 
آقائی گفت: در حال حاضر ارتباط میان بیمارستان‌ها و مراکز هوم‌کر ضعیف و یا در برخی مراکز قطع شده است و بیمار پس از ترخیص رها می‌شود.  اگر مراکز هوم‌کر ارتباطشان را با بیمارستان‌ها قوی‌تر کنند و ارجاعاتشان بیشتر شود، حداقل بیماران بعد از مرخصی از بیمارستان در صورت لزوم خدمات دریافت می‌کنند و یا حتی برای استفاده از دارو و خدمات مراقبتی می‌توانند مشاوره بگیرند.


 
نسخه چاپي

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: