1401/02/09١٣:٣٧
یادداشت صنفی دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت دانشگاه تهران
بررسی دو رویکرد در پرستاری
از سال ۱۳۸۶ که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مسیر اجرای آن کش و قوس های فراوانی یافت. رویکرد اول که از سال ۹۴ جنجال را جایگزین خدمت رسانی به جامعه پرستاری کرده بود با شعار اجرایی سازی تعرفه گذاری در ۶ ماه؛ نتوانست در طی ۴ سال کاری از پیش ببرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری متن تحلیلی_صنفی محمدحسن صالح نژاد، پرستار و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت دانشگاه تهران بدین شرح است: در پرستاری دو رویکرد و دو دیدگاه وجود دارد. رویکرد اول؛ رویکردی که پیشبرد اهداف پرستاری را در القای هیجانات کاذب، مصاحبه های جنجالی، گروه های مجازی چند هزارنفری و از این دست موارد می داند. رویکرد دوم؛ رویکردی است که برای پیشبرد اهداف پرستاری قائل به رایزنی و تاثیر در لایه های قدرت، همراهی و اقناع مسئولین با پشتوانه حرفه و همدلی و همراهی درون حرفه است. از سال ۱۳۸۶ که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مسیر اجرای آن کش و قوس های فراوانی یافت. رویکرد اول که از سال ۹۴ جنجال را جایگزین خدمت رسانی به جامعه پرستاری کرده بود با شعار اجرایی سازی تعرفه گذاری در ۶ ماه؛ نتوانست در طی ۴ سال کاری از پیش ببرد. اما رویکرد دوم که رفاه و همدلی پرستاران را اصل و اصول خود قرار داده بود، توانست فضا را از تونل سیاه جنجال و شعارزدگی خارج کند. رویکرد جدید از سال ۹۸ با نگاه اقناعی، تصمیم سازی و اثرگذاری مستقیم در لایه های قدرت توانست در تیرماه ۱۴۰۰ آیین نامه اجرایی تعرفه گذاری را در شورای عالی بیمه و به فاصله یکماه در مرداد همان سال در هیات وزیران تصویب کند. نهایتا این آیین نامه در آذرماه ۱۴۰۰ توسط نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شد. اما این آخر کار نبود... تعرفه گذاری ۴ محور اصلی دارد: ۱. تعریف ضریب k و ارزش نسبی خدمات ۲. فرآیند ثبت خدمات در صورت حساب بیمار، بیمارستان، بیمه و سرانه ۳. منبع یابی ۴. بازتوزیع منابع اجرای صحیح و بی عیب و نقص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیازمند شناخت صحیح و ارائه راهکار مناسب برای هر کدام از این محور هاست. که باز هم عملکرد دو رویکرد را در این برهه حساس می بینیم. رویکرد اول در ادامه همان روش جنجال و هیاهو دنبال کاه می گشت تا از آن کوه بسازند. ندای وا پرستارا سر دهد و در حاشیه بماند. حتی وقتی ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، ۵ هزار میلیارد تومان برای تعرفه گذاری تصویب نشد، همه جا را سیاه کرد و در بوق نا امیدی دمید. اما رویکرد دوم که رفاه و همدلی پرستاران را سرلوحه خود میدانست؛ هیچ مقصدی جز رسیدن به نتیجه برای خود متصور نبود در آن سیاهی ترسیم شده، با درایت و استمرار و پیگیری مجدانه توانست اولا ضریب k مستقل برای پرستاران را همانند کارشناسان پروانه دار تثبیت کند و نهایتا ردیف بودجه ۱۲۹۰۰۰ را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به نام تعرفه گذاری پرستاری ثبت نماید. خدا را شاکریم که یکی از مطالبات اصلی پرستاران روز به روز به مرحله اجرا نزدیک تر می شود،امید است هرچه زودتر با اجرا شدن کامل تعرفه گذاری خدمات پرستاری کام پرستاران شیرین شود.
نام : | |
ايميل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر را وارد کنید: | |