1403/07/03١٨:٠٤

رئیس کل سازمان نظام پرستاری:

پیگیری مطالبات پرستاران اولویت نظام پرستاری است/ حق اضافه کاری باید ساعتی 100 هزار تومان شود

پیگیری مطالبات پرستاران اولویت نظام پرستاری است/ حق اضافه کاری باید ساعتی 100 هزار تومان شود

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اولویت سازمان نظام پرستاری در 80 روز گذشته رسیدگی و پیگیری مطالبات و اعتراضات پرستاری بوده است، در این مسیر مکاتبات و مذاکرات متعددی با وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت، دادستانی و شورای امنیت کشور داشتیم و قول گرفته ایم که تا روز پرستار پاسخ روشنی به پرستاران داده شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری دکتراحمد نجاتیان افزود: عمده کاری که در 80 روز اخیر انجام دادیم بیشتر رسیدگی به انتظارات و اعتراضات پرستاران بوده است. البته همزمان با این اعتراضات با پدیده تاریخی در جریان انتقال دولت مواجه شدیم که در عمر خود شاهد نبودیم و تعداد زیادی پرستار نسبت به وضعیت خود اعتراض داشتند.

وی گفت: بعد از اعتراضات پرستاران که در نوع خود بی سابقه بود و و البته همزمان با تغییر و جابجایی دولت صورت گرفت ما وارد این موضوع شدیم و در چند شهر بنده حضور یافتم و به موضوع ورود کردیم که مبادا آسیبی به بیماران یا پرستاران وارد شود.

وی ادالمه داد: همزمان مکاتبات و مذاکراتی با کمیسیون بهداشت مجلس، دادستانی و نهادهای مربوطه داشتیم و اکنون نیز فرصت یک و نیم ماهه ای تا روز پرستار به دولت و مجلس داده شده و باید گزارشی به همکاران خود از پیگیری های انجام شده بدهیم.

نجاتیان خاطرنشان کرد: همه تأکید داشتند که مطالبات پرستاران برحق است و تأخیر در پرداخت مطالبات و پایین بودن میزان اضافه کاری اشتباه است. در پی آن جریان رسانه ای نیز ایجاد شد و در نهایت بخشی از پول و مطالبات پرداخت شد.

وی گفت: سه موضوع مطرح شد یکی بحث افزایش اضافه کاری پرستاران بود که نامه آن توسط معاونت توسعه وزارت بهداشت ارسال شده و باید برای افزایش آن با دولت چانه زنی کنیم تا عدد مبلغ اضافه کار افزایش یابد.

پیشنهاد افزایش اضافه کاری به ساعتی 100 هزار تومان

دکتر نجاتیان افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که به طور متوسط مبلغ اضافه کار به 100 هزار تومان برسد که باید دید در نهایت چه مبلغی تصویب می‌شود.همچنین مقرر شد که مجوز استخدام 25 هزار نفر جدید در وزارت بهداشت نیز صادر شود و سوم نیز بحث تعرفه گذاری بود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری که در جمع هیئت مدیره های نظام پرستاری استان خوزستان صحبت می کرد پس از شنیدن مشکلات پرستاران این استان افزود: تبادل تجارب به مدیریت پرستاری کمک می‌کند. سازمان نظام پرستاری تمایل دارد که در رفع مشکلات پرستاران به طور جدی مداخله کند. اما باید هدفمند پیش برویم و برخی از مطالبات پرستاران باید در سطح استان برخی در سطوح کشوری مطرح و مطالبه شوند.

وی گفت: پیگیری مطالبات باید بر اساس آیین نامه مشخصی باشد تا به صورت ساختارمند پیش برود ما آماده هستیم تا در مجامع علمی مسئولیت پاسخگویی به هیئت مدیره‌های نظام پرستاری را داشته باشیم.

عملکرد نظام پرستاری در 80 روز

نجاتیان افزود افزود: بعد از اعتراضات اخیر در استان فارس و خراسان‌های شمالی، ‌جنوبی و رضوی نشست هایی با اعضای هیئت مدیره ها داشتیم و این سومین جلسه استانی در 80 روز مسئولیت بنده است.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری بر اساس یک قانون مشخص تشکیل شده و بنابراین معیار و ملاک موفقیت سازمان نظام پرستاری و هیئت مدیره‌ها این است که ببینیم این قانون در کدام بخش ها به خوبی اجرا شده و در کدام قسمت ها شکست در اجرای قانون داشته‌ایم.

وی گفت: اگر به قانون سازمان برگردیم می‌بینیم که حوزه فعالیت ما در سازمان نظام پرستاری و هیئت مدیره‌ها بسیار فراتر از موضوعات مطلبه گری و موضوعات معیشتی پرستاران است. متاسفانه در سالهای اخیر به حدی سازمان درگیر مسائل معیشتی پرستاران بوده که به سایر وظایف توجهی نشده است.

نجاتیان افزود: بالاترین نهاد قانونگذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که سازمان نظام پرستاری می‌تواند به استانداردهای آموزش پرستاری نیز ورود کند.

وی گفت: ما می توانیم در خصوص میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی و کیفیت آموزش به آنها ورود کنیم. قانون صراحتاً این اختیار را به سازمان نظام پرستاری داده تا در ارزشیابی و نظارت بر عملکرد بخش خصوصی یا هوم کر همکاری کنیم یعنی دانشگاه علوم پزشکی موظف است از نظام پرستاری نظرخواهی کند. همچنین سازمان نقش پژوهشی و تحقیقاتی نیز دارد.

نجاتیان ادامه داد: اگر بخواهیم ملاک موفقیت سازمان و هیئت مدیره ها را بررسی کنیم باید به موضوع قانون نظام پرستاری و شرح وظایف سازمان توجه کنیم.

وی گفت: سازمان نظام پرستاری یک سازمان عمومی غیردولتی است. ما یک سازمان خصوصی است که عهده دار خدمات عمومی است. این خدمات شامل استانداردها، آموزش و نظارت است بنابراین اگر می‌خواهیم این جایگاه را حفظ کنیم باید با ادبیات سازمان صحبت کنیم. باید حقوق و جایگاه خود را بشناسیم و با همان زبان قانونی خود صحبت کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اگر انتظار داریم حاکمیت صلاحیت حرفه ای و نظارت بر هوم کر را برعهده  نظام پرستاری قرار دهد باید باید ادبیات قانونی سازمان صحبت کنیم. از طرفی سازمان نظام پرستاری یک ساختار پایین به بالاست یعنی پرستاران هیئت مدیره ها و هیئت مدیره ها اعضای مجمع را انتخاب می‌کنند و مجمع نیز شورای عالی و شورای عالی نیز ریاست سازمان را انتخاب می‌کنند.

وی گفت: به همین دلیل نظارت بر عملکرد رئیس سازمان حق مجمع است اما قانون برخی وظایف اداری را نیز برعهده سازمان نظام پرستاری قرار داده است که از جمله آن نظارت بر امور اداری و مالی همه هیئت مدیره های نظام پرستاری کشور است بنابراین باید جدیت بر امور اداری و مالی هیئت مدیره ها نظارت داشته باشیم.

نجاتیان افزود: شورای عالی نظام پرستاری متکی به فرد نیست و متکی بر رأی پرستاران است. امیدوارم بتوانم پاسخگوی اعتماد همکارانم در شورای عالی نظام پرستاری باشیم. این مسئله وظیفه بنده را نیز سخت‌تر می‌کند. یکی از اولین دستوراتی که صادر می‌کنیم اصلاح آیین نامه بازرسی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در تعرفه گذاری با دو مسئله مواجه هستیم. یکی گرفتن پول از مردم و بیمه‌ها و دیگری مسئله بازپرداخت است.

اجرای سیستم فی فور سرویس برای تعرفه های پرستاری خدمات القایی ایجاد می کند

وی افزود: در بحث گرفتن پول از مردم و بیمه‌ها  قانون گفته باید طبق بسته های خدمتی تعرفه‌ها محاسبه شوند. این بسته‌ها پشتوانه قانونی دارد و نمی‌توان سیستم فی فور سرویس را برای آن به کار گرفت زیرا ممکن است خدمات القایی اتفاق بیفتد و این موضوع برای کارشناسان بیمه قابل احراز نخواهد بود بنابراین بسته خدمتی طراحی و ابلاغ شده که اگر به درستی اجرا شود در کنار اجرای صحیح بازتوزیع تعرفه ها می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

دکتر نجاتیان گفت: مشکل اصلی  اکنون بحث بازپرداخت منابع تعرفه های پرستاری است. دو بیمارستان مشابه در یک ماه عملکرد متفاوت داشته‌اند که نشان می‌دهد دستورالعمل به درستی اجرا نشده است. امسال در دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور متوسط 8 و نیم میلیون تومان کارانه پرداخت شده است در حالی که در بیمارستان های دیگر ارقام متفاوت است.

فرمول بازپرداخت تعرفه ها اشکال دارد

وی افزود: فرمول بازپرداخت تعرفه های پرستاری اشکال دارد. فرمولی که ما به وزارت بهداشت داده‌ایم خیلی ساده است و مدل بازپرداخت به این صورت است که بخشی از میزان درآمدی که پرستاران برای بیمارستان ایجاد کرده است را باید دریافت کند. هر درآمدی که پرستار ایجاد کرده باید 70 درصد را خودش دریافت کند. با این فرمول روز گذشته برای پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) تعرفه ها را محاسبه کردیم و مشخص شد با این روش پرستاران می‌توانند 30 میلیون تومان دریافت کنند.

70 درصد درآمد حاصل از کار پرستاران باید به خودشان داده شود

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ابراز داشت: باید این مسئله که درآمد پرستاران به خودشان بازگردانده شود به عنوان مطالبه مطرح شود. در عین حال باید تعادل در درآمد بین بخش‌ها ایجاد شود اما در هر حال، فرمول نظام پرستاری بسیار شفاف است و 70 درصد درآمدی که پرستار ایجاد کرده باید به او پرداخت شود.

موافقت وزارت بهداشت با واگذاری صلاحیت حرفه ای به نظام پرستاری

وی ادامه داد: در موضوع صلاحیت حرفه ای مکاتباتی با معاونت پرستاری داشته‌ایم. معاونت پرستاری برای واگذاری اجرای صلاحیت حرفه ای به سازمان نظام پرستاری موافقت کرده است. همچنین نظام پرستاری باید در حوزه نظارت‌ بر مراکز هوم کر ورود پیدا کند که در این راستا نیز مکاتباتی داشته‌ایم.

وی یادآور شد:‌ به دلیل اهمیت موضوعات حقوقی، چارت سازمانی جدیدی به اعضای شورای عالی نظام پرستاری ارسال کرده‌ایم تا تصویب شود. همچنین در کمیسیون‌های پزشکی قانونی دانشگاه ها و استانها نماینده پرستاری باید حضور داشته باشد.

تاکید دادستانی به حضور پلیس در اورژانس بیمارستانها

دکتر نجاتیان با اشاره به لزوم تأمین امنیت پرستاران در بیمارستانها گفت: معاون دادستان نیز نامه‌ای زدند که پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها حضور داشته باشد. مشکل ما حفظ امنیت اورژانس به عنوان یک مرکز عمومی است که باید امن باشد تا مردمی که بستری هستند و پرستاران و کادر درمان آسیب نبینند.

نجاتیان خاطرنشان کرد: قانونی وجود دارد که شرکت‌های استانها بخشی از درآمدهای خود را صرف مسئولیت‌های اجتماعی و به خصوص بهداشت و درمان کنند. به دلیل اینکه استان خوزستان شرکت‌های پردرآمدی دارد باید از این ظرفیت استفاده کند.

 


 
نسخه چاپي

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: