1403/10/28١٧:١١

مشاور عالی وزیر بهداشت: نباید از معیشت پرستاران غفلت کنیم

مشاور عالی وزیر بهداشت: نباید از معیشت پرستاران غفلت کنیم

مشاور عالی وزیر بهداشت، گفت: هدف اصلی همه فعالیت‌های وزارت بهداشت افزایش رضایتمندی مردم است. در حوزه پرستاران مشکل اصلی کمبود پرستار و پرداخت‌های نامنظم به پرستاران است. نباید از معیشت پرستاران غفلت کنیم. مهاجرت پرستاران نیز در شرایط فعالی به نفع کشور نیست.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری به نقل از وبدا، دکتر علی جعفریان مشاور عالی وزیر بهداشت در هشتاد و سومین اجلاس مدیران پرستاری که در مرکز همایش رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بر توجه به معیشت پرستاران، جلوگیری از خشونت علیه پرستاران و افزایش رضایتمندی مردم از خدمات پرستاری تاکید کرد.

وی افزود: در برخی کشورها، پرستاری صرفاً یک شغل و حرفه است و شاید برای ورود به این حرفه، تحصیلات آکادمیک لازم نباشد؛ مانند کشور آلمان. اما در جمهوری اسلامی ایران، یک رشته مجزا و مستقل در دانشگاه برای پرستاری تعریف شده و این موضوع باعث شده است که جنبه‌های علمی این فعالیت و حرفه تقویت شود و از یک شغل و کار صرفاً مهارتی خارج شده و به جایگاه علمی برسد.

وی اظهار کرد: در بخش‌های درمانی کشور مانند اورژانس و آی‌سی‌یو‌ها، خوشبختانه گروه‌های پرستاری با پیشینه علمی خوب مشغول به فعالیت هستند و این دانش به‌روز باعث بهبود کیفیت خدمات به بیماران می‌شود و این مهم از امتیازات نظام خدمات پرستاری در کشور به شمار می‌رود.

بیشترین تماس بیماران در بیمارستانها با پرستاران است

دکتر جعفریان گفت: بدون شک، بیشترین تماس بیماران و مراجعان ما با مراکز درمانی با گروه‌های پرستاری است. مردم بیشتر با این طیف خاص در بالین سر و کار دارند و این نشان از کلیدی بودن جایگاه و حرفه پرستاری است.

مشاور عالی وزیر بهداشت بر ضرورت استمرار آموزش حرفه‌ای به پرستاران اشاره کرد و گفت: موضوع روند آموزش پرستاری در کشور ما به صورت نظام‌مند از مقطع کارشناسی تا دکترا به خوبی مسیر خود را طی کرده است و در نهایت بهPh.D منتهی می‌شود که به لحاظ علمی، امری استاندارد است.

دکتر جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود به توانمندسازی پرستاران به‌عنوان یک برنامه مستمر اشاره کرد و گفت: توانمندسازی در هر فعالیتی، بخصوص در عرصه نظام سلامت، از اهمیت خاصی برخوردار است. ما باید یقین داشته باشیم خدماتی که در پی فراگیری آموزش به جامعه هدف ارائه می‌دهیم، آیا از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر؛ به خصوص در نظام خدمات پرستاری که کیفیت از عوامل بسیار تعیین‌کننده و کلیدی است.

برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت نقطه قوت نظام خدمات پرستاری است

وی به برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت در جهت توسعه توانمندی فردی و افزایش مهارت‌های لازم پرستاران اشاره کرد و گفت: برگزاری این دوره‌های آموزشی، نقطه قوتی برای نظام پرستاری به شمار می‌رود.

نباید از معیشت پرستاران غفلت کنیم

مشاور عالی وزیر بهداشت به بحث حمایت‌ها و امنیت شغلی پرستاران اشاره کرد و گفت: موضوع معیشت پرستاران از اهمیت خاصی برخوردار است که باید از آن غفلت نکنیم. ضمن اینکه حمایت حرفه‌ای در محیط کار برای جلوگیری از خشونت‌های احتمالی علیه پرستاران نیز دارای اهمیت زیادی است.

حمایت حرفه‌ای برای جلوگیری از خشونت علیه پرستاران ضروری است

وی خشونت‌های کلامی و فیزیکی که اخیراً تبدیل به یک چالش شده است را مورد اشاره قرارداد و تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که با همکاری کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، طوری قوانین را اصلاح کرد که در خصوص خشونت‌ها علیه پرستاران و کادر درمان، بازدارندگی قوی‌تری وجود داشته باشد تا مانع از اتفاقات اخیر علیه کادر درمان باشیم.

وی گفت: یکی از چالش‌ها در نظام خدمات پرستاری، موضوع پرداخت‌های نامنظم به پرستاران است و خوشبختانه دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت طی ۴ماه گذشته تمام تلاش خود را جهت رفع این مشکلات کرد و بدون شک این مسیر ادامه خواهد داشت.

وزیر بهداشت به دنبال پرداخت معوقات پرستاران خارج از مسیر بودجه است

دکتر جعفریان گفت: هرچند رفع مشکل پرداخت‌ها و مسائل مالی با توجه به محدودیت منابع مالی، کار آسانی نیست اما شخص وزیر بهداشت در تلاش است خارج از بودجه و با استفاده از منابع لازم، این عقب‌افتادگی‌ها و معوقات پرستاران را جبران کنند.

وزارت بهداشت به دنبال نظم بخشیدن به پرداختی های پرستاران

مشاور عالی وزیر بهداشت، یکی از چالش‌های عمده پرستاران را موضوع نظام پرداخت آنها عنوان کرد و یادآور شد: ایراد در مبلغ پرداختی نیست بلکه در منظم پرداخت کردن آن است که باید همواره مستمر و با نظم خاصی صورت گیرد. البته مسیرهایی که وزارت بهداشت دنبال می‌کند نشان می‌دهد به دنبال راه حلی است تا ساختار و سبک این پرداخت‌ها را منظم کند.

دکتر جعفریان گفت: موضوع کمبود نیروی پرستاری همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های عمده در حوزه نظام پرستاری مطرح است کاین کمبود در مراکز درمانی و بیمارستانی گاه منجر به اضافه کار اجباری پرسنل پرستاری، علی‌رغم میل باطنی پرستاران می‌شود که بدون شک کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران را کاهش می‌دهد.

خروج بالای پرستاران را نمی توانیم جبران کنیم

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ آموزش پرستاران در جایگاه خوبی قرار داریم. از استانداردهای آموزشی در این حوزه عقب نیستیم و به اندازه کافی آموزش پرستاران در دانشکده‌های مربوطه صورت می‌گیرد اما به قدری خروج از این حرفه زیاد است که نمی‌توانیم این «خلاء و گپ» را پر کنیم.

مهاجرت پرستاران به نفع کشور نیست

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: مهاجرت پرستاران در شرایط حال کشور به نفع ما نیست. واقعیت این است که ما نیروی پزشکی و پرستاری در کشور تربیت می‌کنیم که به کار مسلط شوند و در کشور ارائه خدمت کنند، اما متأسفانه برخی ماندن در ایران را ترجیح نمی‌دهند و به فکر مهاجرت به دیگر کشورها می‌افتند.

دکتر جعفریان گفت: این نشان‌دهنده یک آسیب جدی در سیستم ماست و متأسفانه در حوزه پرستاری نیز طی دو سال گذشته با کمبود نیروی پرستاری مواجه هستیم که باید از ابعاد مختلف به آن نگاه کرد.صرفاً دلایل اقتصادی و مالی، دلیل بر مهاجرت نیست؛ باید تلاش کرد به همه ابعاد قضیه نگاه کرد و برای رفع آن اقدامات عاجلی کرد.

 دکتر جعفریان به اهداف کلی 14گانه حوزه نظام خدمات پرستاری که اخیراً توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده، اشاره کرد و گفت: ترسیم این اهداف و چشم‌اندازها کار بسیار ستودنی است. باید بدانیم تمام فعالیت‌هایی که در حوزه سلامت انجام می‌دهیم، از آموزش گرفته تا فعالیت‌های پژوهشی و درمانی، باید دارای یک خروجی نهایی باشد و آن خدمت به مردم است.

هدف اصلی وزارت بهداشت افزایش رضایتمندی مردم است

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: هر کاری که قصد داریم در هر حوزه ای انجام دهیم، باید انتهایش خدمت‌رسانی و رضایتمندی مردم باشد.اگر این مهم تحقق نیابد، قطعاً باعث هدررفت منابع، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها شده‌ایم.

دکتر جعفریان افزود: حتی یک مقاله علمی اگر نوشته می‌شود و باعث ارتقای سطح دانش پزشکان و پرستاران می‌شود، باید در راستای ارتقای خدمت به مردم و سلامت آنها باشد. همچنین اگر دانشکده یا بیمارستان یا شبکه بهداشتی در یک نقطه از کشور راه اندازی می‌شود، باید یکی از اهداف اصلی‌اش خدمت به مردم باشد و گرنه اتلاف وقت و بودجه کرده‌ایم.

 وی گفت: در صورتی که موفق به رضایتمندی مردم شدیم، آن وقت می‌توانیم در حوزه فعالیت‌های خود، مطالبه‌گری صنفی و شغلی کنیم و از کمبودها و ضعف‌هایمان دفاع و در مسیر تأمین معیشت خود مطالبه‌گری کنیم.


 
نسخه چاپي

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: