1404/06/13١٤:١٩
رئیس کل سازمان نظام پرستاری:
توسعه گردشگری سلامت بدون توجه به حوزه پرستاری به نتیجه نمیرسد
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: خدمات گردشگری سلامت با وجود گسترش تجهیزات و توانمندی پزشکان کشور بدون توجه به نقش پرستاران که 70 درصد پرسنل بیمارستانها هستند، به نتیجه مطلوب نمی رسد و دچار ضعف می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری دکتر احمد نجاتیان روز پنجشنبه در همایش و نمایشگاه گردشگری سلامت، بیمارستانها و مراکز درمانی کشورهای اسلامی 2025 در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: قبل از هر سخنی باید یادی کنیم از درد و رنج مردم مسلمان به ویژه در غزه و حمله به بیمارستان غزه که بر خلاف همه کنوانسیون های بین المللی است، همه ما این حرکات را محکوم می کنیم و امیدواریم روزی برسد که جهان اسلام در صلح و آرامش و سلامتی باشد.
وی گفت: در حوزه گردشگری سلامت تا زمانی که هماهنگی بین دو وزارت بهداشت و وزارت گردشگری حل نشود، دولت نمی تواند در زمینه گردشگری سلامت موفق شود اما در خلاء این هماهنگیها بخش خصوصی و بخش غیر رسمی به خوبی در حال فعالیت است و در شیراز و مشهد و شهرهای دیگر موفق است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری به عنوان سخنران ویژه همایش گردشگری سلامت کشورهای اسلامی افزود: اگر از گردشگری سلامت صحبت می کنیم نمی توانیم واقعیتی به نام پرستاران را نادیده بگیریم. 29 میلیون نفر از ارائه کنندگان خدمات سلامت در دنیا پرستاران هستند. در کشور ما 300 هزار نفر از ارائه دهندگان خدمات سلامت پرستاران هستند و در بیمارستانهایی که گردشگران سلامت بستری می شوند بیش از 70 درصد کارکنان بیمارستان پرستار هستند.
وی گفت: در کنار تجهیزات و خدمات پزشکی که دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی به درستی گفتند که ما سرآمد هستیم و در ارائه خدمات پزشکی در جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار و سرآمد هستیم اما اگر به حوزه پرستاری توجه نکنیم، در زمینه گردشگری سلامت دچار ضعف خواهیم شدو به نتیجه مطلوب نمی رسیم.
3 هدف گردشگران سلامت
دکتر نجاتیان افزود: گردشگر سلامت که وارد کشور میشود، معمولاً سه هدف اصلی دارد. همان اهدافی که نظامهای سلامت هم دنبال میکنند، اول دریافت خدماتی که به ارتقای سلامت او کمک کند و موجب بهبود کیفیت زندگی و روحیهاش شود. دوم بهرهمندی از خدمات با قیمت قابل رقابت در سطح جهانی و سوم برخورداری از حفاظت مالی در برابر هزینههای سنگین درمان.
وی گفت: علاوه بر اینها، یک هدف مهم دیگر نیز وجود دارد که بهویژه برای گردشگران سلامت حیاتی است، آن هم پاسخگویی نظام سلامت به نیازهای غیردرمانی است. به عبارت دیگر، یک بیمار یا گردشگر سلامت هنگام حضور در بیمارستان نیازمند کرامت، حفظ حریم خصوصی، ارتباطات مؤثر و درک فرهنگی است و این موضوعات دقیقاً در حوزه پرستاری تعریف میشوند.
اهمیت جایگاه پرستاران در خدمات گردشگری سلامت
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پرستاران ۲۴ساعته در کنار بیمار هستند، گفت: اگر کادر درمان نتوانند ارتباط انسانی مؤثری با بیمار برقرار کنند، اگر در همدلی یا برقراری ارتباط زبانی مناسب دچار ضعف باشند. اگر حریم خصوصی بیمار رعایت نشود یا درک فرهنگی وجود نداشته باشد، حتی بهترین خدمات پزشکی نیز رضایت کافی ایجاد نخواهد کرد به همین دلیل، جایگاه پرستاران در برنامههای مربوط به گردشگری سلامت بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: سازمان نظام پرستاری، بهعنوان یکی از بزرگترین سازمانهای حرفهای کشور با حدود ۳۰۰هزار پرستار عضو، آماده کمک به ارتقای جایگاه پرستاری در گردشگری سلامت است.
دکتر نجاتیان با اشاره به اینکه امروز در ایران بیش از ۲۰۰دانشکده پرستاری فعالیت میکنند، بیان کرد: این دانشکدهها سالانه حدود ۲۰هزار پرستار در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تربیت میکنند. پرستاران نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج نیز از بهترینها هستند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد مهاجرت پرستاران هستیم، اما در عین حال آنان سفیران فرهنگی ایران نیز محسوب میشوند. در گفتگو با انجمنهای پرستاری کشورهای اروپایی همیشه تأکید میکنم که پرستاران ایرانی از بهترین نیروها هستند و میتوانند خدمات ارزشمندی ارائه دهند. باید تلاش کنیم جایگاه آنها را بیش از پیش تقویت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بیماریها و روند درمان امروز فقط محدود به بیمارستان یا کلینیک نیست، تصریح کرد: با پیچیدهتر شدن بیماریها و افزایش سن جمعیت، بیماران نیازمند مراقبت در سطح جامعه نیز هستند.
خدمات پرستاری بعد از ترخیص بیمار
رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در حوزه گردشگری سلامت هم باید این موضوع دیده شود. بیماری که پس از دو روز عمل جراحی می تواند مرخص میشود، ممکن است در منزل یا حتی در هتل محل اقامتش نیازمند مراقبت پرستاری باشد. این امر هم در کنترل عفونت مؤثر است و هم در کاهش هزینهها. پرستار میتواند این خدمات را در کنار خدمات پزشکی به گردشگران سلامت ارائه دهد. حتی اکنون امکان پیگیری وضعیت بیمار پس از بازگشت به کشور خودش نیز وجود دارد؛ بهگونهای که یک پرستار روند سلامت او را دنبال کند.

نام : | |
ايميل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر را وارد کنید: | |